Tijdens het eerste gesprek vraag ik aan opdrachtgevers vaak om op sites zoals dafont.com lettertypes te kiezen die aanspreken.
Zo ook aan Maarten, eigenaar van biologische groentekwekerij Het Groene Spoor in Rossum. Met zijn marktkraam vol duurzaam verbouwde paprika’s, komkommers, courgettes en aubergines (en nog veel meer!) staat hij iedere zaterdag op Het Ei van Ko in Enschede. Hij blijkt een uitgesproken smaak te hebben en kiest voor het font Naomi’s Hand. Dit type heeft een handgeschreven uitstraling en heeft een behoorlijk ruw randje. Ik gebruik het als basis voor de tekst in Maarten’s logo en pas het aan waar nodig.
Tijdens datzelfde gesprek laat Maarten zien hoe hij werkt. De groente wordt verbouwd in kweektunnels, de jonge plantjes groeien langs gespannen draadjes omhoog. Hij heeft ter voorbereiding schetsen van een logo gemaakt met deze werkwijze als uitgangspunt. Dat spreekt me enorm aan, ik neem het idee over!
Op zoek naar vormen, kom ik een plaatje tegen van een paprika. Het valt me bij dit plaatje op dat een van de lijnen die de paprika in ‘parten’ verdelen een soort halve cirkel vormt en dat is precies wat ik zoek. Hiermee heb ik de kweektunnel gevonden. Ik teken het logo in dezelfde ruwe stijl als het lettertype.
Omdat Maarten onder meer paprika’s in verschillende kleuren verbouwt (rood, groen, oranje en jawel, paars) wil hij deze kleuren graag terug zien in het logo, het liefst in geschilderde vorm. In Photoshop kleur ik het logo in met waterverf, hier en daar buiten de lijntjes.
Het visitekaartje wordt afgedrukt op duurzaam papier en krijgt op verzoek van Maarten ronde hoeken. Op de achterkant van het kaartje voeg ik wat kleur toe door een deel van het logo terug te laten komen. De slogan van Het Groene Spoor is ‘biologische groente van Twentse bodem’ en met een beetje fantasie zou je dit deel van het logo kunnen zien als een landschapje.