Een bedrijfsidentiteit is meer dan alleen een goed logo. Een goede uitstraling en herkenbaarheid creëert u door in meerdere uitingen consequent te zijn.
De ontwikkeling van een huisstijl gaat stapsgewijs en begint met het ontwerp van het logo. Hieronder volgt de beschrijving van het logo-ontwerp voor Brandes Bedrijfsadministratie en daarna van andere huisstijl-elementen zoals het visitekaartje en het (digitale) briefpapier.
Het logo
Robert Brandes van Brandes Bedrijfsadministratie geeft aan dat hij de twee B’s van zijn bedrijfsnaam graag in het logo terug zou willen zien, verder mag ik mijn gang gaan.
De eerste associatie die ik heb bij de term ‘bedrijfsadministratie’ is: In een goed gevoerde boekhouding zijn links en rechts gelijk. Dat wordt mijn uitgangspunt en de twee B’s komen daarbij goed van pas.
Op school werd een grootboekkaart als T-vorm getekend:
De T-vorm wordt mijn basis. Op de plaats van ‘Bank’ zet ik puntjes: Het maakt niet uit welk grootboek je hier invult, bij Brandes Bedrijfsadministratie kloppen ze allemaal!
Met aan beide zijden een B is het logo in balans. Net als in het grootboek wordt dat wat onder de streep staat dubbel onderstreept.
Er is nu nog sprake van veel verschillende losse onderdelen. Ik ga ze bij elkaar brengen middels een achtergrondvorm en heb dan tevens een object waarmee ik een steunkleur kan toevoegen. Ik kies voor de B’s een zakelijk paars, de achtergrond wordt beige.
De opdrachtgever vindt de kleuren die ik heb gekozen mooi, maar na te hebben gebladerd in de kleurwaaier kiest hij voor de combinatie donkerpaars/lila. Een prima keuze!
Het lettertype houd ik zakelijk met strakke lijnen.
Een witte uitvoering van het logo kan uitstekend op een donkere achtergrond worden geplaatst zonder dat het ten koste gaat van de herkenbaarheid. Dit gegeven wordt meegenomen in het ontwerp van het visitekaartje:
Het visitekaartje
De lijn van het grijze vlak volgt de lijn van de lila vorm in het logo. Dit element maakt niet alleen op het visitekaartje deel uit van de huisstijl, maar tevens op het briefpapier.
Briefpapier
U ontvangt de bestanden in PDF formaat, kant en klaar voor de drukker of digitale printer. Brandaris Vormgeving werkt samen met gerenommeerde drukkerijen in de regio en neemt u uiteraard de aanlevering van de printbestanden graag uit handen. Daarnaast ontvangt u een digitale versie van uw briefpapier waarmee u in Word uitstekend kunt werken.